De fleste, der driver en webshop eller hjemmeside, hvor antallet af køb og henvendelser er essentielle for forretningen, kender udmærket til SEO. SEO handler i alt sin enkelthed om at blive synlig på attraktive søgeord. Men SEO er i sig selv ikke enkelt. Ikke længere.
SEO er en disciplin i konstant udvikling
For de folk, der arbejder med SEO, er det ingen hemmelighed, at man skal holde godt øje med Googles algoritmeopdateringer og nye udrulninger. De mest kende er nok ”pandaen” og ”pingvinen”, hvor førstnævnte handlede om at undgå duplikeret indhold, spam og keyword-stuffing, mens sidstnævnte handlede om at undgå spam-link, overoptimerede ankertekster etc. Siden har der også været store opdateringer, der holder fokus på kvalitetsindhold, mobilversioner og ikke mindst brugervenlighed.
Før alt dette var SEO mindre kompliceret og nemmere at opnå hurtigere succes med. Men i dag er der mange bureauer og mange virksomheder med interne SEO-specialister. Det betyder, at kampen om gode placeringer er spidset til. Faktisk kan det kræve en ekspert på sin side, hvis man vil opnå nævneværdige resultater.
Kan man udføre SEO selv eller skal man bruge hjælp?
SEO er blevet svært. Så tinbage står spørgsmålet: Kan man udføre SEO selv, eller skal man bruge professionel hjælp? Svaret må være, at hvis man vil gøre sig gældende på søgeord, hvor der er hård konkurrence, så kræver det med overvejende sandsynlighed professionel SEO-hjælp.
Årsagen er, at det vil kræve både teknisk optimering, optimering af landingssiden, kvalitetsindhold og arbejde med at anskaffe gode, relevante links, hvis man vil have en topplacering. Dén mængde arbejde har de fleste virksomhedsdrivende ikke tiden til. Derfor vil det ofte kræve, at man får en intern ansat til opgaven (som evt. også kan håndtere andre online salgskanaler) eller kontakter et SEO-bureau. Kontakt et dansk SEO-bureau her.
Ved den interne hjælper er der ofte ikke helt samme specialiseringsgrad at komme efter, som hos et bureau, der har flere ressourcer at trække på. Til gengæld har man en hjælper til den brede pallette. Et bureau er derimod en samarbejdspartner, som får x antal kroner for at optimere x antal søgeord. Her vælger man som virksomhed naturligvis de vigtigste, så man får trafik til de sider, der betyder mest for virksomheden.
Planlægger man en seriøs SEO-indsats på stærkere søgeord, er svaret derfor, at det 9 ud af 10 gange vil være nødvendigt med professionel assistance til arbejdet.