Sådan opnår du mere synlighed i Googles søgeresultater


De fleste, hvis ikke alle, der har eller administrerer en hjemmeside, vil gerne ligge i toppen i Google, når der søges på noget, der er relevant for den pågældende hjemmeside.

Men hvordan kommer man egentlig til at få de gode placeringer i Googles søgeresultater? Svaret er at man er nødt til at gøre brug af søgemaskineoptimering – også kendt som SEO.

 

Effekten af søgemaskineoptimering

Arbejdet med søgemaskineoptimering bevirker at dén hjemmeside, der arbejdes med opnår højere og højere placeringer i Google på relevante søgeord, hvilket i sidste ende betyder at der stødt og roligt kommer mere og mere trafik til éns hjemmeside på de søgninger, som man arbejder på at sitet skal være synlige på i Google. Dette er især relevant for fx webshops, da det er essentielt at få så meget trafik ind på sin shop, som muligt, da sandsynligheden for at nogle at de besøgende køber noget, der med stiger. Her kan man med fordel gøre brug af webshop SEO.

Når nogen søger på noget i Google, og klikker på et af søgeresultaterne og derefter havner på en hjemmeside, kaldes denne trafik for ”organisk trafik”. Modsætningen til organisk trafik er betalt trafik, som er den man får via annoncer, der klikkes på.

Fordelen ved søgemaskineoptimering er at det er gratis, i og med at man ikke skal betale til fx Google eller Facebook, og desuden er effekterne af det langtidsholdbare. Hvilket ikke er tilfældet med betalt trafik, som man både skal betale for, og som kun er effektivt så længe man bliver ved med at betale for det.

 

Hvordan virker søgemaskineoptimering?

Google kigger på en masse forskellige ting, for at vurdere hvor i søgeresultaterne et givet site, skal placeres. Det gør de ud fra nogen kriterier, som de kalder rangeringsfaktorer, og dem er der over 200 af, som er mere eller mindre offentlige. Det er nemlig sådan at Google holder kortene lidt tæt til kroppen, når det kommer til at fortælle om præcis, hvor mange faktorer, de kigger på, og præcis hvilke faktorer det er, og hvor vigtige hver af dem er.

Med så mange faktorer, giver det sig selv at søgemaskineoptimering er meget omfattende at have med at gøre, hvis man vil helt til bunds i det, og få det meste ud af det.

Der er dog nogle ting, man godt selv kan kaste sig ud i, uden at man har den helt store erfaring og uddannelsesmæssige grundlag.

 

4 tips til selv at lave søgemaskineoptimering på din hjemmeside

Her er 4 basale optimeringer, der som minimum bør være styr på på enhver hjemmeside, hvor man ønsker at den skal rangere højere i Google:

  1. Title og metabeskrivelser – disse skal laves for alle sitets undersider
  2. Indhold – sørg for at have noget godt indhold, der giver en vis værdi til brugeren
  3. Søgeordsdensitet – sørg for at søgetermen for den enkelte underside udgør ca. 1-2% af undersidens samlede tekst
  4. Inkludér billeder, video etc. i indholdet – dette er med til at fortælle Google at den pågældende underside er brugervenlig og har relevant indhold

Har man disse 4 basale optimeringer på plads på sin hjemmeside, har man et fint fundament at arbejde ud fra i den videre indsats med sin søgemaskineoptimering.

 

Hjælp til SEO

Hvis man synes det virker uoverskueligt eller kompliceret selv at stå for arbejdet med sin søgemaskineoptimering, er det en god ide at få hjælp fra nogen, der har erfaring med det.

Hos Nordlys Marketing er vi rutinerede indenfor de forskellige facetter af søgemaskineoptimering både hvad angår on-page og off-page delen, og vi er altid klar til at hjælpe med at sørge for at jeres hjemmeside får højere placeringer i Google og mere trafik ved hjælp af søgemaskineoptimering.